Wednesday 27 August 2014

Ilmu sihir menganggu perniagaan

Alhamdulilah...
       Renungan sejenak...mengapakah manusia sukar sangat mengamalkan sifat amarah sedangkan dalam ugama kita menegaskan supaya menjauhi kerana ada makhluk ke 3 yang akan merosakkan...tetapi benda ini yang terjadi sejak akhir akhir ini...allhuakhbar..
       Sedang kita berugama islam kenapa mengikut zaman firaun...pohonlah pada allah...kerana kita punya keinginan yg cepat menurut terus pergi wat wat siam...tahukah kamu hukuman allah...banya yg alpa sebab hukuman allah tidak d ajukan segera sebab itu selalu alpa...allahuakhbar..
    Alhamdulilah buat setakat ini semua yg dihajati untuk perubatan allah permudahkan...jauhilah amalan sihir

Tuesday 5 August 2014

Pakej Umrah Dan Haji

Alhamdulilah...
Setelah sekian lama bertekad untuk membuka travel umrah akhirnya d izinkan allah
Bagi membantu golongan jemaah bagi melakukan umrah...
Insyaallah.....kami akan susuli dengan atur cara selepas ini...
diizinkan pada saya setiap tahun hadir ke mekah ...selepas kemalangan tempohari pun diizinkan kerumahnya buat kali ke 4...banyak perkara yang saya belajar tentang jemaah malaysia ke mekah....insyaallah saya akan susuli lagi dgn pakej yg kami sediakan...

Saturday 2 August 2014

Perbuatan Zahir Dan Suasana Hati

SEBAHAGIAN DARIPADA TANDA BERSANDAR KEPADA AMAL (PERBUATAN ZAHIR) ADALAH BERKURANGAN HARAPANNYA (SUASANA HATI) TATKALA BERLAKU PADANYA KESALAHAN.

Imam Ibnu Athaillah memulakan Kalam Hikmat beliau dengan mengajak kita merenung kepada hakikat amal. Amal boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu perbuatan zahir dan perbuatan hati atau suasana hati berhubung dengan perbuatan zahir itu. Beberapa orang boleh melakukan perbuatan zahir yang serupa tetapi suasana hati berhubung dengan perbuatan zahir itu tidak serupa.

Kesan amalan zahir kepada hati berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Jika amalan zahir itu mempengaruhi suasana hati, maka hati itu dikatakan bersandar kepada amalan zahir. Jika hati dipengaruhi juga oleh amalan hati, maka hati itu dikatakan bersandar juga kepada amal, sekalipun ianya amalan batin. Hati yang bebas daripada bersandar kepada amal sama ada amal zahir atau amal batin adalah hati yang menghadap kepada Allah s.w.t pergantungan kepadadan meletakkan Nya tanpa membawa sebarang amal, zahir atau batin, serta menyerah sepenuhnya kepada Allah s.w.t tanpa sebarang takwil atau tuntutan. Hati yang demikian tidak menjadikan amalnya, zahir dan batin, walau berapa banyak sekali pun, sebagai alat untuk tawar menawar dengan Tuhan bagi mendapatkan sesuatu.

             Amalan tidak menjadi perantaraan di antaranya dengan Tuhannya. Orang yang seperti ini tidak membataskan kekuasaan dan kemurahan Tuhan untuk tunduk kepada perbuatan manusia. Allah Maha Berdiri Dengan Sendiri berbuat sesuatu menurut kehendaks.w.t Yang Nya tanpa dipengaruhi oleh sesiapa dan sesuatu. Apa sahaja yang mengenai Allah s.w.t adalah mutlak, tiada had, sempadan dan perbatasan. Oleh kerana itu orang arif tidak menjadikan amal an sebagai sempadan yang mengongkong ketuhanan Allah s.w.t atau ‘memaksa’ Allah s.w.t berbuat sesuatu menurut perbuatan makhluk.
            Perbuatan Allah s.w.t berada di hadapan dan perbuatan makhluk di belakang. Tidak pernah terjadi Allah s.w.t mengikuti perkataan dan perbuatan seseorang atau sesuatu.Sebelum menjadi seorang yang arif, hati manusia memang berhubung rapat dengan amalan dirinya, baik yang zahir mahu pun yang batin. Manusia yang kuat bersandar kepada amalan zahir adalah mereka yang mencari faedah kedun iaan dan mereka yang kuat bersandar kepada amalan batin adalah yang mencari faedah akhirat. Keduadua jenis manusia tersebut berkepercayaan bahawa amalannya menentukan apa yang mereka akan perolehi baik di dunia dan juga di akhirat. Kepercayaan yang demikian kadang-kadang membuat manusia hilang atau kurang pergantungan dengan Tuhan.

Segala-galanya adalah kurniaan Allah s.w.t dan menjadi milikNya. Orang ini melihat kepada takdir yang Allah s.w.t tentukan, tidak terlihat olehnya keberkesanan perbuatan makhluk termasuk lah perbuatan dirinya sendiri. Makam ini dinamakan makam ariffin iaitu orang yang mengenal Allah s.w.t. Golongan ini tidak lagi bersandar kepada amal namun, merekalah yang paling kuat mengerjakan amal ibadat.  Orang yang masuk ke dalam lautan takdir, reda dengan segala yang ditentukan Allah s.w.t, akan sentiasa tenang, tidak berdukacita bila kehilangan atau ketiadaan sesuatu.
               Mereka tidak melihat makhluk sebagai penyebab atau pengeluar kesan.  Di awal perjalanan menuju Allah s.w.t, seseorang itu kuat berama l menurut tuntutan syariat. Dia melihat amalan itu sebagai kenderaan yang boleh membawanya hampir dengan Allah s.w.t. Semakin kuat dia beramal semakin besarlah harapannya untuk berjaya dalam perjalanannya. Apabila dia mencapai satu tahap, pandangan mata ha tinya terhadap amal mula berubah. Dia tidak lagi melihat amalan sebagai alat atau penyebab. Pandangannya beralih kepada kurniaan Allah s.w.t. Dia melihat semua amalannya adalah kurniaan Allah s.w.t kepadanya dan kehampirannya dengan Allah s.w.t juga kurniaanNya.
               Seterusnya terbuka hijab yang menutupi dirinya dan dia mengenali dirinya dan mengenali Tuhannya. Dia melihat dirinya sangat lemah, hina, jahil, serba kekurangan dan faqir. Tuhan adalah Maha Kaya, Berkuasa, Mulia, Bijaksana dan Sempurna dalam segala segi. Bila dia sudah mengenali dirinya dan Tuhannya, pandangan mata hatinya tertuju kepada Kudrat dan Iradat Allah s.w.t yang menerajui segala sesuatu dalam alam maya ini. Jadilah dia seorang arif yang sentiasa memandang kepada Allah s.w.t, berserah diri kepadaNya, bergantung dan berhajat kepada-Nya. Dia hanyalah hamba Allah s.w.t yang faqir.