Thursday 17 November 2011

Toyol Oh Toyol

Akibat mahukan kesenangan berterusan menerusi jalan senang dan haram, segelintir pemuja toyol sanggup memeterai perjanjian luar biasa termasuk memenuhi permintaan pelik makhluk halus itu ..
Perjanjian yang dibuat pemuja berkenaan selepas roh toyol itu dibangkitkan, adalah antara habuan diterima makhluk berkenaan yang mampu menyelinap bilik berkunci dan mencari wang disorok bagi melakukan tugas mencuri di kediaman penduduk.
Selain itu, toyol berkenaan juga diberi makanan dan dihadiahkan barang permainan kanak-kanak oleh pemujanya setiap kali berjaya menyerahkan wang curi.
Perbuatan tidak bertanggungjawab pemuja toyol itu yang berani melakukan perjanjian berkenaan walaupun menyedari ia perbuatan syirik dan dilaknat Allah, kebiasaannya tidak disedari ahli keluarganya.
Beberapa hari yang lallu...sahabat saya membawa rakaman jual beli makluk halus menerusi telefon bimbitnya...alangkah terkejutnya saya apabila makluk tersebut disuruh menghidupkan enjin kereta..mengerakkan wiper termasuk menghidupkan motor honda 70...harga makluk halus (toyol) cuma berjumlah rm600.00 yang di ambil di sebelah thailand
Alangkah ruginya manusia yang memenuhi keinginan hidup dengan cara yang di tegah keras oleh Islam..Tapi mereka berpendapat dunia semakin maju ..toyol pun semakin canggih..dulu cuma curi wang sekarang barang kemas juga dikebas oleh maklukh tersebut untuk di beri kepada tuanya.
Perbuatan membela iblis seperti toyol amalan orang jahiliah yang tidak bertamadun..allahuakhbar...

No comments:

Post a Comment